در حال بارگذاری ...
کارگاه بازیگری بهرام ابراهیمی برگزار شد

«جست‌وجوی من در نقش» با نگاهی به کشف و شهود درونی 

کارگاه تخصصی «جست‌وجوی من در نقش» با تأکید بر لزوم کشف و شهود بازیگر درون خود با تدریس بهرام ابراهیمی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد. 

به گزارش ایران تئاتر، کارگاه تخصصی بازیگری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «جست‌وجوی من در نقش» با حضور بهرام ابراهیمی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به‌عنوان مدرس روز یکشنبه، هشتم بهمن در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

بهرام ابراهیمی، در این کارگاه که با استقبال خوبی از طرف هنرمندان و هنرجویان هنرهای نمایشی روبه‌رو شده بود، به اهمیت نقش برای بازیگر روی صحنه تئاتر و مقابل قاب دوربین پرداخت.

این مدرس و بازیگر تئاتر در ابتدای کارگاه تخصصی «جست‌وجوی من در نقش» از لزوم کشف و شهود بازیگر در درون خود گفت و شناخت درونی بازیگر از خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائلی دانست که در زمینه بازیگری باید موردتوجه قرار داد.

به گفته او زمانی که یک بازیگر خودش را به‌خوبی جست‌وجو کند و بشناسد، طبیعتاً نقش را ساده‌تر خواهد یافت و علاوه بر آن، در ارتباط با تماشاگران نیز بهتر عمل خواهد کرد.

بهرامی با معرفی نقاطی کلیدی از بدن بازیگر که برای شخصیت‌سازی تأثیرگذاری بیشتری دارند، بر توجه هنرجویان و علاقه‌مندان به بازیگری، نسبت به فیزیک و بدن خود هم‌زمان با بُعد روانی، عاطفی و احساسی‌شان تأکید کرد.

درواقع، استفاده درست از تمامی اجزای بدن برای انتقال مفهوم و محتوای نمایش به تماشاگران از نکات قابل اهمیتی بود که در این کارگاه مورد بحث و نظر قرار گرفت.

بهرامی، چشم‌های بازیگر را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن او برای ارتباط با مخاطبان معرفی کرد که متأسفانه بازیگران بسیاری از اهمیت نقش و جایگاه آن غافل هستند.

به گفته او، استفاده درست از تمامی عناصر بیرونی و درونی برای زنده کردن یک نقش در آثار نمایشی، باعث باورپذیری شخصیت و بیرون نزدن بازیگر از نقشی خواهد شد که قرار است در تئاتر یا فیلم به نمایش بگذارد.

بهرامی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی ایجادکننده سؤالاتی در ذهن مخاطبان و شرکت‌کنندگان هستند، گفت: «قطعاً حضور در هر دوره آموزشی نیازمند مطالعه، تمرین و ممارست در آموختن است و به همین دلیل هنرجویان نباید تنها به این کارگاه دوساعته اکتفا کنند.» 

همچنین این مدرس، تماشای فیلم‌تئاترهای تولیدشده از نمایشنامه‌های فاخر دنیا را برای آموزش بازیگری و درک درست متون به شرکت‌کنندگان پیشنهاد کرد.

به گفته این هنرمند، تماشای فیلم‌تئاتر و دیدن اجراهای متفاوت به بازیگر کمک می‌کند تا با دقت و توجه به تفاوت‌ انتقال احساسات بازیگران در سراسر جهان شناخت پیدا کند.

بخش پایانی این کارگاه سه‌ساعته، با تمرین عملی هنرجویان و هنرمندان شرکت‌کننده زیر نظر بهرام ابراهیمی به‌منظور شناخت بهتر بدن برای رسیدن به نقش انجام شد.  




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر42

کژال راستبین: «انفال» با شعار مرگ بر جنگ به جشنواره آمد

کژال راستبین، کارگردان نمایش خیابانی «اَنفال»، این نمایش را روایتگر دردها و رنج‌های زنان و کودکانی بیان کرد که گرفتار جنگ‌های ظالمانه منطقه شده‌اند، رنجی که با شعار مرگ بر جنگ به پایان می‌رسد.

|

مهرداد رایانی‌مخصوص درباره کارگاه آموزشی‌اش در جشنواره فجر توضیح داد

بررسی شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر
مهرداد رایانی‌مخصوص درباره کارگاه آموزشی‌اش در جشنواره فجر توضیح داد

بررسی شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر

مهرداد رایانی‌مخصوص، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، در دو روز پایانی برنامه‌های چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در یک کارگاه آموزشی، شگردهای مبتکرانه برای گذر از ارکان تئاتر را بررسی خواهد کرد.

|

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

توجه به موضوعات دینی و انقلابی در جشنواره تئاتر فجر۴۲ بی‌نظیر است

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت توجهی که چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر به موضوعات دینی، اسلامی، دفاع مقدسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته در هیچ یک از دوره‌های پیشین سابقه نداشته است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره فجر

کاظم ارجمندنیا: حضور توانخواهان روی صحنه تئاتر همیشگی شود

کاظم ارجمندنیا که با نمایش «ترال ستاجوسال» در بخش فراگیر جشنواره فجر امسال حضور دارد، از مسئولان و مدیران هنری خواست تا با برنامه‌ریزی، حضور همیشگی توانخواهان را روی صحنه تئاتر کشور رقم بزنند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر

سعید بادینی: «شجاع‌دل»، ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بررسی می‌‌کند

سعید بادینی، کارگردان نمایش «شجاع‌دل»، راوی این اثر خیابانی را کلاهی معرفی کرد که آرزو دارد روی سر حاج‌قاسم باشد و از نگاه او، تماشاگر با برخی ویژگی‌های سردار سلیمانی آشنا می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

نظرات کاربران